5 skabeloner til at skrive SEO venlige blogindlæg

Publiceret juni 29th, 2020 af toke bohl, emne: SEO, Tekstforfatter

Når du laver nyt tekstindhold til din hjemmeside, er det vigtigt, at indholdet både appellerer til kunder og søgemaskiner.

De fleste typer af blogindlæg minder om hinanden, og du behøver faktisk ikke at skille dig ret meget ud for at få opmærksomhed. Visse skabeloner har nemlig vist sig at fungere særdeles godt.

Vi deler fem af de bedste fremgangsmåder lige her, som du kan bruge, når du skal til at lave nyt indhold. Det er nogle nemme, men alligevel effektive metoder at følge. Desuden er de gode at tage i brug, hvis du ikke helt ved, hvordan du skal præsentere et bestemt emne.

Artikler med lister

Artikler med lister

Også kendt som listicles på engelsk. Listeartikler er populære overalt på nettet – og de er enormt nemme at skrive. Derfor kan det være din go-to metode, når du skal lave store artikler, som stadig skal være forholdsvis læsevenlige for dine besøgende.

Du har med sikkerhed allerede set en million af dem. Artikler med lister bruges inden for alle brancher. Her er nogle eksempler på overskrifter, som kunne gøre sig gældende:

“3 ting du skal vide om at investere”

“De 10 bedste fordele ved styrketræning”

“5 grunde til at få langt hår”

“100 måder at rejse billigere”

“15 lækre vinterjakker til kvinder”

Listeartikler kan både bruges til salgsformål, som det fx fremgår af nogle af overskrifterne herover, men de kan også bruges til bare at informere og underholde.

For et par år siden blev der lavet studier, som viste, at Google-brugere er endnu mere tilbøjelige til at klikke på en overskrift, hvis man fra start gør opmærksom på én ting ved listen. For eksempel:

“7 måder at tjene flere penge på (nr. 3 ændrede mit liv)”

Det er dog blevet lidt overbrugt siden, men i visse tilfælde giver det god mening at tilføje mere til overskriften.

For at komme i gang med at lave en listeartikel, skal du naturligvis vælge et emne at skrive om, og dernæst skal du finde en vinkel, hvor du kan nævne en række ting, der relaterer sig dertil. Afhængigt af hvor lang du ønsker artiklen skal være, kan du tilføje en mængde ord, der beskriver hvert punkt på listen. Det kan være så lidt som 20 ord, hvis du har en lang liste, der ikke kræver ret meget beskrivelse. Men det kan også være 500 ord pr. punkt, hvis listen eksempelvis er kort, men du alligevel har brug for en lang artikel.

Når du laver en listeartikel, skal du gøre det tydeligt fra start, at der er tale om dette format. Der bør altså være et tal i overskriften.

Fordelene ved at lave artikler med lister er, at det er en super effektiv skabelon på alle punkter:

  • Det er nemt at lave et blogindlæg med en liste.
  • Mange underoverskrifter forklarer sig selv, så du kan hurtigt lave en kort beskrivelse til hvert punkt.
  • Det er nemt og overskueligt for læserne at fordøje indholdet.
  • Artiklerne ender som regel med at blive lange, især hvis det er mange punkter på listen. Det tæller op rent SEO-mæssigt.
  • Et blogindlæg med en liste kan inddrage et væld af keywords, der relaterer sig til det overordnede keyword.

Lister kan også indsættes i andre former for artikler, hvor listen i sig selv ikke udgør hele artiklen, men hvor den tager del i fremstillingen. For eksempel hvis du vil skrive om et bestemt produkt, og du først har en masse almen information: Derefter kan du i bunden lave en liste, der opsummerer, hvad produktet kan bruges til. Det er en god måde at få ekstra ord på, hvilket Google godt kan lide. De bedste artikler fra et SEO-perspektiv er som regel omkring 2.000 ord.

Elementerne i listen behøver ikke altid at være i kronologisk eller logisk rækkefølge. Det er den helt store forskel mellem dette format og nogle af de andre formater, som du kan læse om længere nede.

Her er den samlede opskrift til at lave en god listeartikel:

  1. Udvælg en god titel som inkluderer et tal
  2. Skriv en kort introduktion
  3. Brainstorm en masse idéer der kan fungere som punkter
  4. Udfyld hver af disse punkter
  5. Lav en samlet konklusion, der opsummerer det vigtigste

Trin-for-trin guides

Trin for trin guides

Når indholdet er lidt mere seriøst, og når brugerne rent faktisk søger svar efter noget bestemt, så giver det mening at lave en trin-for-trin guide.

Denne type af blogindlæg kaldes på engelsk for step-by-step guide, og den bruges ekstremt ofte. De fleste virksomheder, som sælger produkter eller ydelser, har som regel artikler oppe i deres blog- eller vidensafdeling, som benytter denne skabelon.

Eksempler på titler kunne være:

“Sådan kommer du på førstepladsen i Google”

“Sådan bliver du ekspert i marketing (8 trin til succes)”

“Lav det perfekte CV ved at følge disse simple trin”

Trin-for-trin guides fungerer enormt godt, når læserne skal lære noget brugbart. Det er en meget informerende artikeltype. Her handler det i særdeleshed om at skrive tydelig og klart. En trin-for-trin guide kan ikke være sløset og sjov på samme måde som en listeartikel kan være.

Fordelen ved at lave trin-for-trin guides er simpelthen, at du laver seriøst og godt indhold, som mange læsere er tilbøjelige til at dele med andre. Samtidig er der som regel en lavere afvisningsprocent, da det er let at sende læserne videre til andre kilder undervejs.

Det er svært at lave en trin-for-trin guide, hvis du skriver om noget, som du ikke ved ret meget om. Men hvis du skriver om noget, der relaterer sig til din egen branche, vil du ofte opdage, at det er enormt nemt. Og så længe du har ordentligt styr på emnet, vil du også signalerer autoritet.

Følg denne “opskrift” for at lave en god trin-for-trin guide:

  1. Find en god titel som omgående forklarer, hvad guiden handler om. På dansk vil denne artikeltype ofte starte med “Sådan…” eller “Hvordan…”
  2. Skriv en introduktion, der formulerer et problem, men som samtidig præsenterer en løsning og et bevis på, at det fungerer.
  3. Lav nogle gode underoverskrifter, der gradvist guider brugeren igennem emnet.

Begynderguides

Begynder SEO guides

Begynderguides henvender sig naturligvis til begyndere inden for et specifikt emne. Et blogindlæg, der følger denne skabelon, bør forklare et koncept på en simpel måde og give en god introduktion. Det klares blandt andet ved at redegøre for emnet og dets vigtigste elementer, samt ved at forklare nogle vigtige ord.

Hvis du driver et webbureau, kunne du for eksempel lave følgende artikler:

“SEO for begyndere: Forklaring af de vigtigste koncepter”

“Kom i gang med Google Ads: Vi giver tips og gode råd”

“En guide til WordPress – Sådan opsætter du din hjemmeside”

“Sådan tjener du dine første 1.000 kroner på affiliate marketing”

Disse indlæg kunne alle fungere godt på et webbureaus blogside. Mange kunder vil formentligt ikke være eksperter i de ting, som du ved meget om. Derfor er det en god idé at forklare og redegøre for tingene. Skabelonen kan dog bruges af mange flere virksomhedstyper end bare webbureauer. 

Det er forholdsvis simpelt at skrive denne type af blogindlæg, men det kræver dog, at du ved noget om dit emne, og at du er i stand til at fortælle om det.

Følg denne skabelon:

  1. Skriv en titel der henvender sig til begyndere.
  2. Skriv en simpel og optimistisk introduktion.
  3. Forsøg at guide læserne igennem hele processen med overskuelige underoverskrifter.
  4. Hav eventuelt en sektion i bunden, der forklarer terminologien inden for området.

Case studies

Case studies minder meget om trin-for-trin guides, blot med den tilføjelse, at de tager eksempler i projekter, der netop har fulgt guiden.

Når du skriver et blogindlæg med en case study, bør den have en interessant titel. Det kunne for eksempel være “Sådan fik X hjemmeside højere rangeringer med linkbuilding” eller “Sådan tabte Lasse sig 5 kg på en måned”

Det skal være noget, som din målgruppe vil ønske at imitere.

Case studies bør være lidt mere personlige end de øvrige blogindlæg skabeloner: Simpelthen fordi der tages et specifikt eksempel i en person eller en forretning, og fordi læserne skal kunne relatere til subjektet.

Et blogindlæg med en case study kan opsættes således:

  1. Lav en god titel.
  2. Skriv en kort introduktion om emnet og om, hvad læserne kan forvente.
  3. Gå i dybden med eksemplet og forklar gerne trin-for-trin.
  4. Vis resultatet som forhåbentligt er positivt.
  5. Konkludér.

Artikel med udvidet forklaring

Artikel med udvidet forklaring

Denne artikel type er lidt mere sjælden end de øvrige, men mindst lige så vigtig. I hvert fald hvis du driver en ydelsesbaseret virksomhed.

På engelsk kaldes artikeltypen for “Expanded Definition”, hvilket giver lidt bedre mening end på dansk. Ikke desto mindre bør danske erhvervsdrivende også overveje at have blogartikler oppe i dette format.

Formålet er at forklare meningen bag et koncept, og gå mere i dybden med det end alle andre. Det giver brugerne et godt indtryk, for det er et kvalitetsstempel, hvis du er i stand til at lære fra dig.

Titlerne kan for eksempel se således ud:

Hvad er SEO? Lær om søgemaskineoptimering her

Hvordan fungerer Google Ads? Kom godt i gang med disse tips

Hvordan får man backlinks? Vi deler vores bedste metoder

Det er reelt ligesom en begynderguide, blot at du besvarer et bestemt spørgsmål, og at hele artiklen typisk kun omhandler ét koncept eller ét emne. Opsætningen er nem:

  1. Skriv en overskrift, der inkluderer et spørgeord (hvad, hvordan, hvornår…)
  2. I introduktionen forklarer du det mest basale – kort, hurtigt og overskueligt.
  3. Derefter kan du begynde at gå i dybden med konceptet. For eksempel i spørgsmål-og-svar format, altså som FAQ.

Denne type af blogindlæg fungerer vanvittigt godt, hvis dit mål er at indtage Googles snippet, som dukker op øverst i søgeresultaterne, når brugere søger efter svar på et bestemt spørgsmål.

Konklusion

Der er flere gode skabeloner, du kan følge, hvis du vil lave SEO-venlige blogindlæg. Du behøver ikke at opfinde nogle nye metoder – for alle de nævnet skabeloner har vist sig at fungere.

Det handler blot om at finde ud af, hvornår hver enkelt skabelon skal bruges, og hvordan du bedst muligt kan forklare de forskellige emner i dine blogindlæg.

Vi anbefaler, at du prøver nogle af disse idéer af. Det er nemmere at lave indhold, når du har en præcis metode at følge. Alternativt kan du hyre os til at skrive dine tekster – vi arbejder med alle ovenstående formater, plus endnu flere. Du kan derfor få præcis det stykke indhold, du har brug for!

Med disse skabeloner behøver du ikke bruge mange penge på at hyre en tekstforfatter, selvom en tekstforfatter med erfaring kan føre en enorm værdi videre i dine blog tekster. Det vil i sidste ende gavne din forretning, men vi er forstående overfor at ikke alle har et budget til det, så vi håber at vores artikel har hjulpet dig til at lære mere om hvordan du skriver gode blog indlæg.

Leave A Comment

sign in to post your comment or singup

Leave a Reply

Your email address will not be published.